تب کودک پس از واکسن زدن را مهار کنید

پزشک اطفال :بعد از به دنیا آمدن فرزند دلبندتان واکس زدن های او نیز شروع می شود و بعد از مدتی دندان درآوردن کوچولوی شمال پس توجه به نکاتی از طرف دندانپزشک ضروری است.

در این نوشته واکسن زدن و تب بعد از آن را بررسی می کنیم.

پس از واکسن زدن، ممکن است عوارض زیر در کودک شما مشاهده شود:

• کاهش فعالیت
  • کاهش اشتها
  • کج خلقی
  • درد، قرمزی، محل تورم در جایی که تزریق انجام شده و (در صورتی که واکسن در پا زده شده باشد) لنگیدن بمدت چند روز
  • برآمدگی کوچک در محل تزریق (ممکن است تا دو ماه به طول بیانجامد )

پس از انجام تزریق واکسن، حدود 15 تا 30 دقیقه در مطب پزشک و یا درمانگاه صبر کنید تا در صورت شروع شدن واکنش های آلرژی زا در کودک، سریعا او را به پزشک اطفال نشان دهید. در برخی موارد واکنش های جدی در کودک رخ می دهد که تنها پزشک می تواند آن را کنترل کند وگرنه ممکن است کودک با مشکلات جدی سلامتی روبرو شود.و بعد از آن شروع کنید به دادن مايعات به كودكتان، تب يكي از واكنش‌هاي سيستم دفاعي است. بدن فرزندتان كمي گرم مي‌شود و همين باعث مي‌شود كه نيازش به مايعات خنك بيشتر شود. در ضمن تا جائي‌كه ممكن است لباس‌هايش را خنك و كم كنيد تا باز هم دماي بدنش كم شود. اگر با اينكارها باز هم دماي بدنش بسيار بالا بود، با پزشك تماس بگيريد.

واکسن زدن
واکسن های ضروری و اولیه‌:

1- بدو تولد: واکسن سل (ب.ث.ژ)،‌واکسن سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیه‌سرفه)

2- دو ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه)- قطره خوراکی فلج اطفال

3- چهار ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه) – قطره خوراکی فلج اطفال- IPV (فلج اطفال تزریقی)

4- شش ماهگی: پنج‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب، هموفیلوس پنومونیه) – فلج اطفال

5- دوازده ماهگی: MMR (بر ای سرخک، سرخجه و اوریون )

6- هجده ماهگی: سه‌گانه- فلج اطفال-MMR

7 – شش سالگی: سه‌گانه- فلج اطفال

توجه داشته باشید که اگر واکس زدن کودکتان به موقع انجام نشود باعث بیماری می‌گردد و درمان آن بسیار مشکل خواهد بود و  ممکن است عوارض نامطلوبی به‌جا گذارد. ایجاد مصونیت توسط واکسن همیشه به‌طور صددرصد نیست بلکه به‌ندرت امکان دارد کودک به بیماری مبتلا شود، با این حال باید از تزریق واکسن غافل نباشید و فرزند دلبند خود را در معرض آسیب قرار ندهید.