درمان سیستمیک ضد قارچی به توصیه دندانپزشک ترمیمی

همانطور که در مطلب قبلی اشاره کردیم، درمان کلینیکی کاندیدیازیس دهانی در کودکان مشابه بزرگسالان و عمدتا شامل استفاده از داروهای ضد قارچ است. به توصیه دندانپزشک ترمیمی با لیزر ، برای کودکانی که تحمل درمان موضعی را ندارند یا با شکست مواجه شده اند، درمان سیستمیک قارچی استفاده می شود.

فلوکونازول و دیگر آزول ها :

درمان سیستمیک ضد قارچی در کاندیدیازیس دهانی معمولا برای کودکانی که نتوانند درمان موضعی را تحمل کنند یا درمان موضعی آن ها با شکست مواجه شده باشد یا این که در آن ها خطر عفونت سیستمیک وجود داشته باشد، در نظر گرفته می شود. در این شرایط، فلوکونازول دارویی است که به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرد. دارو به صورت تجویز خوراکی در دسترس است و به سطح بالایی در بزاق می رسد. اگرجه برخی گونه ها مقاوم به دارو هستند. کارایی آن برای درمان گونه های مختلفی از کندیدا به اثبات رسیده است. فلوکونازول به طور کلی به کتوکوازول ترجیح داده می شود. کتوکونازول خطر بالاتری برای سمیت کبدی دارد. ایتراکونازول، پوزاکونازول و واریکونازول آزول های دیگری هستند که فعالیت بسیار خوبی علیه کاندیدا دارند و ممکن است در آینده در درمان عفونت های همراه با سوش های مقاوم تر نقش داشته باشند.

درمان عفونت دندان با فلوکونازول

آمفوتریسین B و کاسپوفانجین :

آمفوتریسین برای مدت های طولانی، انتخاب اول دارویی در درمان سیستمیک عفونت های قارچی شدید بوده است. تاثیر آن بر عفونت های ایجاد شده به وسیله پاتوژن های قارچی اثبات شده است. به دنبال تجویز آن، نفروتوکسیسیتی، اختلالات متابولیک و تب غیر شایع نیستند. کاسپوفانجین، یک مهار کننده دیواره سلولی قارچی جدیدتر، با طیف باریک است اما تاثیر آن در بیماری های شدید ایجاد شده به وسیله برخی پاتوژن های قارچی نشان داده شده است. این دارو احتمالا نقش زیادی در درمان ضد قارچی سیستمیک خواهد داشت.