دندانپزشک و ایجاد محیطی ایمن برای کودک

هنگامی که کودک توسط والدین خود همراهی می شود ، برقراری یک ارتباط خوب و احترام آمیز دندانپزشک با هر دوی کودک و بزرگسال ضروری است . برقراری ارتباط شرط لازم برای ایجاد چارچوبی است که در آن تشخیص ، طرح درمان و اتخاذ تصمیم مشترک اتفاق بیافتد .

زمانی که در آغاز درمان برای ایجاد توافق ( جلب همکاری ) صرف می شود ، به عنوان یک سرمایه گذاری ضروری در امر ارتباط می باشد و می توان چنین فرض کرد که در طی دوره مراقبت دندانپزشک ی کودک جبران شده و از هدر رفتن زمان جلوگیری می کند .

اگر بنا بر بعضی دلایل برقراری یک ارتباط و توافق مطلوب با کودک و یا والدین مشکل باشد ، معمولا بهترین ایده وارد کردن دندانپزشک دیگر است .

کودکان خردسال نباید در طی فاز اولیه درمان از والدین خود جدا شوند ، زیرا اضطراب ناشی از جدایی ممکن است سطح کلی استرس آنها را افزایش داده و امکان برقراری ارتباط در آنها را کاهش دهد . در درمان بیشتر کودکان بالغ و نوجوانان نباید رئیس وار رفتار کرد ، حتی اگر رفتار و طرز برخورد آنها تحریک آمیز و عصبانی کننده باشد . آنها باید میزان منطقی از انصاف و بی غرضی را در مطب احساس کنند . به خاطر داشتن روش های بسیار ساده مورد اشاره در هنگام گرفتن تاریخچه در آغاز ملاقات دندانپزشکی و نیز در طی معاینات دهانی و درمان دندانپزشکی بعدی ، کلید ایجاد یک محیط روانی مناسب در محل درمان است .

اغلب کودکان مضطرب از این که نوعی فاجعه رخ می دهد می ترسند . مثلا این که دندانپزشک به طور ناگهانی یک عمل دردناک انجام خواهد داد . بنابراین ایجاد اعتماد واقعی بین دندانپزشک و کودک بسیار مهم است و این حالت از طریق دادن اطلاعات دو جلب رضایت قبل از اینکه مساله ای رخ دهد ایجاد می شود .

ایجاد اعتماد شرط لازم برای دانستن نتیجه موفقیت آمیز در درمان کودک ترسان می باشد . زیرا قرار گرفتن در معرض درمان ، واکنش های نامطلوب ناشی از ترس ایجاد می کند .

بعلاوه این نکته مهم است که والدین کودک قبل از تجربه کردن درمان هایی که دارای درد و ناراحتی هستند ، مواردی از ملاقات های بدون درد و بدون هیچ اتفاق نامطلوبی داشته باشد .

دندانپزشک و ایجاد محیطی ایمن برای کودک

برقراری ارتباط :

• باید با سن و میزان بلوغ کودک مطابق باشد .
  • بهتر است والدین نیز مشارکت کنند .
  • شامل دریافت و انتقال پیام باشد .
  • تا زمان دریافت پیام ، ارتباط برقرار نمی شود .
  • می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد .
  • ارتباط غیرکلامی مانند کلمات بیان شده ، حداقل اهمیت را برای بیماران مضطرب دارد .

بیشتر بدانید :

کاربردهای لیزر در کمک به دندانپزشک ترمیمی با لیزر