دندانپزشک و روشهای مقابله با فوبیا

بسیاری از کودکان از تزریق توسط دندانپزشک می ترسند ، که این حالت گاهی بعنوان علامت فوبیا BII به شمار می رود .

با این حال ، استفاده از بی حسی موضعی از اهمیت زیادی برای درمان دندانپزشکی بدون درد برخوردار است . بنابراین اولین قدم آن است که کودک این بخش از درمان را قبول کند .

درمان دندانپزشکی برای کودکان مانند داشتن حساب بانکی است . تجربیات مثبت بیانگر پس انداز کردن است ، درحالی که تجربیات منفی معادل برداشت از حساب می باشد . وقتی روزی برسد که کودک باید با یک تجربه ناخوشایند در مطب دندانپزشک مواجه شود ، توانایی تحمل او به ” وضعیت حساب ” بستگی دارد .

به وسیله روش گام به گام می توان مطمئن شد که کودک آگاهی لازم درباره آنچه اتفاق خواهد افتاد ، تحریک اندک درد و احساس کنترل مشخص دارد ( بگو – نشان بده – انجام بده ) . در هر اکسپوژر باید فقط گام های کوچکی برداشته شود .

“tool box ” شامل تکنیک هایی است که در طی اکسپوژر ، برای کمک به کنترل واکنش های ترس کودک پیش از پیشرفت به مرحله بعدی استفاده می شود . نحوه کاربرد این تکنیک ها به سن و بلوغ کودک بستگی دارد . تنفس عمیق یک تکنیک بسیار موثر برای کم کردن واکنش های ناشی از ترس توسط ایجاد تحریک پاراسماتیک می باشد ، برای مثال از کودکان خردسال خواسته می شود که یک اسباب بازی بادی یا بادکنک را باد کنند . تمرین relaxation شامل تمرکز بر روی عضلات یا بخش های خاصی از بدن است که متناوبا منقبض و شل می شوند . علاوه بر شل کردن عضلات و در نتیجه احساس فشار کمتر در کل بدن، این روش برای پرت کردن حواس کودک نیز مفید است .

روش های دیگر پرت کردن حواس عبارتند از :قصه گفتن ، تجسم برنامه های تلویزیون ، بازی کودکانه به وسیله مکنده یا خارج کننده بزاق .

درک این نکته لازم است که هرچند این تکنیک ها اغلب در کاهش استرس در طی دندانپزشکی بدون درد موثر هستند ، اما جایگزین استفاده از بی حسی موضعی در طی درمان های غیرتهاجمی نمی شوند . استفاده از هیپنوتراپی در کودکانی که برای آن آمادگی دارند مفید است و این در صورتی است که دندانپزشک با انواع تکنیک ها آشنا باشد .

دندانپزشک و روشهای مقابله با فوبیا

ترکیب استفاده از relaxation ، پرت کردن حواس و monotomy بسیاری از کودکان را به آسانی به خلسه سبک برده و ممکن است در کاهش درد و ناراحتی مفید باشد .