عفونت‌ دندان‌ در کودکان خطرناک است

عفونت‌های دندانی که در کودکان بسیار دیده می‌شود و اهمیتی نیز به آن داده نمی‌شود، ممکن است به صورت مجاورتی به مغز منتقل شده و منجر به آبسه مغزی شود.

دندان های فک فوقانی به دلیل داشتن ریشه های بلند، در صورت پوسیدگی شدید می تواند عفونت کرده و از طریق مجاورتی ،عفونت را به بافت خود مغز منتقل کند.

متخصص اطفال با مهم خواندن راه های مجاورتی در انتقال عفونت به مغز، به مردم توصیه میکند تا عفونت هایی مانند سینوزیت، عفونت‌های دندانی و گوش میانی را ساده تلقی نکنند؛ دوره درمان را کامل کنند و به محض قطع شدن تب کودک با فکر اینکه طفل بهبود یافته است، آنتی بیوتیک وی را قطع نکنند که ممکن است مشکلات بیشتری را در پی آورد.

البته هر عفونت دیگری از یک عفونت زخم پوستی تا درگیری ریه مانند پنومونی نیز می تواند ارگانیسم را از طریق خون به داخل مغز برساند و عفونت های مجاورتی که گاهی نیز بسیار ساده تلقی می شوند، بسیار مهم هستند. این در حالیست که علایم آبسه مغزی علایم بسیار واضحی نیست و گاه می تواند به صورت بسیار آهسته آهسته و با تبی بسیار ملایم باشد. شاید تنها علامت آن یک سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ باشد یا گاهی اوقات یک اختلال خلق و خو و اختلال شخصیت ایجاد شود.

تاخیر در تشخیص و درمان آبسه مغزی ممکن است عارضه جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بسته به مکان منبع، اینکه چه قسمتی از مغز درگیر شده و نیز در تشخیص و یا درمان چقدر تاخیر ایجاد شده است، عوارض و علایم می تواند متفاوت باشد.

بیماری آبسه مغزی که می تواند با مرگ و میر و عارضه زیادی همراه باشد، التهاب بافت خود مغز است که به طور موضعی معمولا یک قسمت از مغز را درگیر می کند و باعث مردن سلول‌های مغز در آن منطقه می شود که بدن برای دفاع و جلوگیری از انتشار عفونت کپسولی به دور آن منطقه درست می کند که در سی تی اسکن دیده می شود.