چه ضد دردهایی دندانپزشک اطفال استفاده می کند؟

طی درمان دندان مخصوصا برای کودکان، دندانپزشک اطفال باید به دنبال راه حلی برای روش کنترل درد دندان کودک باشد، یا به اصطلاح می گوییم روش دندانپزشکی بدون درد را پیش گیرد. در ادامه ضد دردهای موضعی و یا ضد دردهای سطحی داخل دهانی مطرح کرده ایم که توسط دندانپزشک اطفال تجویز می شود.

ضد درد دندانی با تجویز دندانپزشک

ضد درد موضعی و کنترل درد

استفاده از ضد درد موضعی یک روش ایمن و سودمند برای کنترل درد در دندانپزشکی اطفال است. با این حال، میزان موفقیت هم بستگی به روش و هم عمل کننده دارد.

بعضی از روش های تزریق حداقل ناراحتی را ایجاد می کنند، که بعدا به آن اشاره خواهد شد. به علاوه، رویکرد عمل کننده و اعتماد به نفس در تجویز ضد درد موضعی، میزان موفقیت را تحت تاثیر قرار می دهد و نشان داده شده که بعضی از دندانپزشکان تزریق پلاک مندبیل برای کودکان زیر سن مدرسه را استرس زا می دانند. ضد درد موضعی علاوه کنترل درد می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی و برای کنترل خونریزی استفاده گردد.

ضد درد سطحی داخل دهانی

داروهای ضد درد سطحی برای کاهش درد طی تزریقات داخل دهانی بسیار مهم هستند و باید به صورت روتین استفاده گردند. این داروها به صورت اسپری، ژل، پماد و محلول در دسترس می باشند. شایعترین داروهایی که استفاده می شوند، لیدوکائین (5% یا 20%) و بنزوکائین (20%) به صورت پماد یا ژل هستند. داروهای ضد درد سطحی اگر به طور مناسبی تجویز شوند، بافت سطحی را به عمق 2 تا 3 میلی متر بی حس خواهند کرد. پماد یا ژل روی مخاط خشک بسته به غلظت دارو برای مدت 2 الی 5 دقیقه بکار می رود. برای بسیاری از کودکان استفاده از ضد دردهای سطحی ممکن است اولین تجربه در مورد کنترل داخل دهانی درد باشد، بنابراین صرف مدت زمان کافی برای موثر واقع شدن آن اهمیت بسزایی دارد.

همچنین کودک باید درباره مزه بد دارو آگاه گردد. عملی ترین روش کاربرد این داروها به کمک رول پنبه در یک ناحیه کوچک است. استفاده از میزان کم حائز اهمیت است. جذب دارو از مخاط سریع است و مهم است که به خاطر داشته باشیم که غالبا غلظت دارو در محلولی که به طور سطحی استفاده شود بالاست. کاربرد سطحی محلول لیدوکائین 5% به صورت دهانشویه قبل از قالبگیری می تواند در کودکانی که رفلکس تهوع دارند کمک کننده باشد.

محلول های ضد درد موضعی

ضد دردهای موضعی تزریقی متعددی، با یا بدون منقبض کننده های عروقی و با طول مدت اثر مختلفی دارند.

اثربخشی دارو با اضافه کردن منقبض کننده های عروقی افزایش می یابد و طولانی می گردد. در حالی که سمیت آن کاهش می یابد. شایعترین داروی مورد استفاده در دندانپزشکی اطفال در اسکاندیناوی لیدوکائین 20 میلی گرم یا آدرنالین 12.5ml و آرتیکائین 40 میلی گرم با آدرنالین 5ml می باشد. هر دوی این داروها طول مدت ضد دردی متوسط، به میزان تقریبی 60 دقیقه در پالپ را دارند. به ندرت ممکن است به ضد درد موضعی طولانی اثر، مثلا بی دردی پالپ به مدت 90 دقیقه و بیشتر نیاز باشد که در این صورت بابوپی واکائین همراه آدرنالین میسر می شود.