کاربردهای دیگر لیزر در دندانپزشکی اطفال

علاوه بر کاربرد لیزر در ارتودنسی که توسط دندانپزشک اطفال انجام می شود، توضیح دادیم، لیزر در زمینه ها و بیماری های دهانی دیگر هم نقش بسزایی دارد. در ادامه کاربرد های دیگر لیزر را از زبان دندانپزشک اطفال برایتان آورده ایم.

التهاب مخاط

بیمارانی که تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند دچار ضایعات التهابی در مخاط می شوند. موکوزیت دردناک است و گاهی متخصص انکولوژی را مجبور به کاهش دز یا تعداد جلسات درمان می نماید. نور لیزرهای قرمز را می توان برای کاهش حساسیت حاصل از موکوزیت یا به شکل پروفیلاکسی قبل از آغاز رادیوتراپی مورد استفاده قرار داد.

پارستزی

یکی از خطرات مهم انواع جراحی های دهان آسیب عصب خصوصا روی عصب فک تحتانی و پارستزی حاصل از آن است. گرچه اکثر این مشکلات موقتی است، در مواردی نیز ناهنجاری به طول می کشد یا حتی دائمی خواهد بود. کاربرد لیزرهای کم توان پس از پارستزی یا به شکل پروفیلاکتیک پس از جراحی در ناحیه در خطر می تواند در کاهش مشکلات موثر باشد.

کاربردهای دیگر لیزر در دندانپزشکی اطفال

نورالژی عصب سه قلو

اثر لیزرهای کم توان در کنترل دردهای ناشی از نورالژی عصب سه قلو نشان داده شده است. یک مطالعه دو سو کور روی 16 بیمار که برای 5 هفته و به شکل هفتگی تحت درمان با لیزر قرار گرفتند نشان داد که لیزر باعث حذف درد در 10 بیمار و کاهش مشهود درد در 2 نفر شد ولی روی 4 بیمار باقی مانده بی اثر بود. در پایان یک سال نیز 6 بیمار حذف شدن درد را گزارش داده بودند.

تهوع

بعضی از درمانگرها از روش طب سوزنی برای کاهش تهوع استفاده می کنند، گرچه می توان از لیزر به جای سوزن استفاده نمود. طب باید توسط درمانگر با تجربه به کار برده شود. اطراف مچ یک محل کم خطر برای طب سوزنی است که از آن به عنوان meridian point P6 یاد می شود و کاربرد 3 تا 4 ژول تابش لیزر روی این نقطه در کاهش تهوع در اکثر بیماران مفید بوده است.

پریودنتیت

کاربرد لیزرهای کم توان در کنترل علائم و شد پریودنتیت مشخص شده است. اثر ضد التهابی این درمان باعث کاهش یا توقف تخریب بافت های پریودنتال و کاهش تورم می گردد که به نوبه خود در کنار روش های درمانی دیگر مانند جرم گیری، تسطیح ریشه ها، کورتاژ، یا جراحی باعث آسان شدن کنترل بهداشت می شود. با این کار، روند ترمیم سریع تر انجام می گیرد و ناراحتی های پس از عمل کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که لیزرهای کم توان باعث تحریک سلول های فیبروبلاست در بافت های پریودنتال انسانی، کاهش شاخص ژنژویت، عمق پاکت شاخص پلاک، حجم مایع شیار لثه ای، و سطح آنزیم های مخرب بافتی مانند Metalloproteinas-8 می شوند و اثرات مثبتی نیز پس از انجام ژنژوکتومی ها دارند. مطالعات نشان داده که در گروه های درمان شده با لیزر ترمیم سریع تری در یک دوره زمانی 21 و 28 روزه قابل مشاهده است. از نظر بالینی نیز روند ترمیم خصوصا پس از سه روز اول، وضعیت بهتری را نسبت به گروه کنترل نشان می دهد.

اثرات دیگر

علاوه بر اثرات شناخته شده درمان های لیزر در درمان درد، ادم، و التهاب، لیزرهای کم توان باعث افزایش آزادسازی فلوراید از انواع سمان و وارنیش نیز می گردند و توانایی کشتن باکتری ها را نیز دارند که این اثرات در حضور یک ماده حساس به نور رخ می دهد.

خلاصه

لیزرهای کم توان از حدود سه دهه قبل تحت آزمایشات و تحقیقات بالینی بین المللی قرار دارند. هیچ عارضه جانبی واقعی از کاربرد لیزرهای کم توان گزارش نشده است. تداخل این نوع لیزر با سلول های بدن باعث ایجاد واکنش های مثبتی از جمله تسریع ترمیم زخم، کاهش درد، بهبود روند بازسازی بافتی و واکنش های ایمنی می گردد. لیزر درمانی روشی غیر تهاجمی، غیر دارویی و اقتصادی است که آن را تبدیل به یک شیوه درمانی مطلوب و جالب توجه برای اکثر درمانگرها و محققین نموده است که در کنار آن شرکت های سازنده نیز توجه فراوانی به این مطلب نشان داده اند. پیشرفت وسایل و روش های درمانی و آموزش افراد بیشتر در این زمینه برای بهبود امکانات بهداشتی و موفقیت درمان ضروری است.