کاربرد عملی لیزر در دندانپزشکی

دندانپزشک ترمیمی با لیزر با دندانپزشک چه تفاوتی دارد ؟ آیا روش درمان و کار در مطبی که مجهز به دستگاه لیزر است با کار در مطب دندانپزشک عادی تفاوت دارد ؟ دندانپزشکی بدون درد را چطور میتوان تجربه کرد ؟

اگر چه اکثر قریب به اتفاق درمان های دندانپزشک را بدون کمک از لیزر می توان انجام داد ، استفاده از این روش جدید در مواردی بسیار کارساز است . لیزر این امکان را فراهم می سازد که در بعضی از موارد کار بهتری نسبت به روش های عادی صورت گیرد . به همین دلیل و نیز از آنجا که اکثر دندانپزشکان تمایل دارند راه های جدید در درمان را فرابگیرند ، تحقیقات زیادی درباره کاربرد بالینی لیزر در حال انجام است .

اگر بخواهیم تنها یک پدیده را نام ببریم که تصور بیماران از پزشکی و دندانپزشکی را در قرن جدید تحت تاثیر قرار داده است (دندانپزشک ترمیمی با لیزر ) ، آن پدیده لیزر خواهد بود . از زمان معرفی لیزرها در بیش از 40 سال قبل ، بسیاری از متخصصین رشته های پزشکی و دندانپزشکی شروع به کاربرد متداول آن کرده اند . در رشته های پوست ، انکولوژی ، زنان ، چشم پزشکی ، و گوش حلق بینی کاربرد لیزر کاملا معمول شده است . بیماران هم به لیزر به عنوان یک جادوی جدید نگاه می کنند و چون یک فناوری پیشرفته است احساس نیاز و علاقه به بهره بردن از آن در سطح جامعه وجود دارد .

از سوی دیگر ما می دانیم که درمان های دندانپزشکی را بدون کاربرد لیزر نیز می توان انجام داد ، پس چه لزومی به آموزش و استفاده از لیزر در این زمینه وجود دارد ؟ آیا می توان دندانپزشکی بدون درد را با لیزر تجربه کرد ؟

شاید کاربرد اولیه لیزر در یک دهه قبل محدود بود ، اما امروزه تقریبا در تمام روش های درمان نوین کارایی های خاصی یافته است امروزه دیگر کاربرد لیزر محدود به جراحی بافت نرم پریودنتال و حفره دهان نمی باشد . هرچند بعضی موارد مناقشه برانگیز هم باقی است که لزوم رعایت ملاحظات خاص را در انتخاب بیمار ، طول موج مخصوص ، نوع تداخل بافتی ، مسائل ایمنی ، و پذیرش درمان از سوی بیمار مطرح می سازد .

دندانپزشک ترمیمی با لیزر

دید مثبت جامعه نسبت به دندانپزشک ترمیمی با لیزر و کاربرد آن در دندانپزشکی ارزش فراوانی در استفاده از این روش در درمان های نوین دارد . لیزر را می توان برای درمان بیماران در مراحل زیر مورد استفاده قرار داد :

• کاهش ترس و اضطراب حاصل از کاربرد فرزهای چرخنده
  • کاهش سر و صدای حاصل از کار با فرزهای چرخنده