چطور آبسه لثه کودک را درمان کنیم؟

آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه به طور قابل توجهی به عنوان یک پاکت شرح داده می شود که در خط لثه جمع می شود و پر از مایعات عفونی می باشد. اکثر آبسه های لثه در انتهای ریشه دندان و در بین دندان ها و لثه ها دیده می شوند. آبسه لثه باید سریعا درمان شود تا از بروز عوارض بعد از آن و گسترش عفونت آن به جاهای دیگر بدن جلوگیری شود؛ از جمله اعضای مهم بدن مثل قلب و ریه ها. حداقل باید بیمار دوبار در سال به طور مرتب برای مشکلات لثه و دندان هایش نزد دندانپزشک مراجعه کند.

علل آبسه لثه :

• بهداشت ضعیف دهان که معمولا منجر به پوسیدگی دندان و آبسه لثه می شود
  • بیماری های لثه ای یا پریودنتال
  • پرکردن ضعیف دندان ها. همین به باکتری ها اجازه می دهد که وارد لثه ها شده و اطراف آن را عفونی کنند.
  • دندان شکسته یا آسیب دیده. ترک های روی دندان باعث می شود باکتری ها وارد لثه شده و منجر به آبسه در لثه شوند.
  • تغییرات هورمونی
  • واکنش های آلرژیک به داروها
  • عوامل ژنتیکی که می توانند زمینه آبسه لثه را فراهم کنند
  • بیماری های خاص
  • سیگار کشیدن بیش از حد

علائم آبسه لثه چه می باشد؟

• دردهای ضربه ای به خاطر دندان یا لثه عفونت کرده
  • مشکل جویدن و بلعیدن
  • حساسیت زیاد دندان نسبت به غذاها یا مایعات گرم و سرد
  • تورم صورت
  • التهاب
  • قرمزی
  • حساسیت قسمت عفونت کرده لثه
  • خونریزی موقع مسواک زدن
  • شل شدن دندان
  • تب و لرز
  • درد لثه
  • تورم غدد لنفاوی زیر فک و گردن
  • طعم بد دهان

علل آبسه لثه در کودکان چیست؟

عدم حفظ یا آموزش کامل بهداشت به کودکان می تواند اغلب از بروز حفره هایی در دندان ها جلوگیری کند.

پوسیدگی های دندان های کودکان یکی از علل اصلی آبسه می باشد، خصوصا وقتی که دندان سوراخ شده باشد.

حضور باکتری ها به خاطر وجود آبسه خصوصا با حضور پوسیدگی های دندانی، باعث حمله به بافت های نرم می شود. خیلی زود هم به استخوان ها و دیگر ساختارهای بافت دندان ها حمله می کند. شیرینی جات در رژیم کودکان باعث می شوند اولین حمله ها به ساختار دندان انجام شوند.

آبسه لثه کودکان

در کودکان به گفته دندانپزشک ترمیمی با لیزر دو نوع آبسه دندان می باشد :

آبسه پروبیال ـ این نوع ابسه از پالپ دندان شروع می شود. در بین انواع آبسه ها، آبسه پروبیال یکی از شایع ترین ها می باشد که در بین کودکان دیده می شود.

آبسه پریودنتال ـ این نوع از آبسه از استخوان حمایت کننده دندان ها و همچنین ساختارهای بافت دندان شروع می شود.

دندانپزشک ترمیمی با لیزر برای تشخیص آبسه لثه کودکان، نشانه های زیر را معرفی می کند :

در حالی که ممکن است در کودکان چنین اتفاقی بیفتد، در بزرگسالان هم بسیار دیده می شود.

نشانه های آبسه دندان در کودکان

نشانه های بسیاری از آبسه دندان در کودکان ممکن است دیده شود. اما با نظر دندانپزشک ترمیمی با لیزر به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

• احتمال بروز استفراغ، اسهال، تب و لرز و تهوع
  • ممکن است برخی از مواردی مثل قرمزی، درد و تورم نیز در صورت و دهان کودک دیده شود.
  • بروز تورم در گردن، کشاله های ران و زیر بغل کودک که می توانند نشانه ای از آبسه دندان باشند.
  • همچنین ممکن است کودک حساسیت های بیشتری در دندانش زمان خوردن یا آشامیدن غذاها یا نوشیدنی های گرم و سرد حس کند.
  • زمانی که کودک از درد دندانش شکایت می کند، حتما او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید؛ این خود یک نشانه می باشد.