علت دندان قروچه کودکان چیست؟

حتما پیش آمده که کودکتان که خواب است، می خواهید صداهایی از رویاهای شیرین کودکتان بشونید، اینکه راحت نفس بکشد. اما برخی والدین با مراجعه نزد دندانپزشک اطفال خوب در تهران در مرکز دندانپزشکی شکایت از این دارند که شب ها صداهای بدی از دندان قروچه کودکانشان می شنوند، که به آن به اصطلاح دندانپزشکی و گفته دندانپزشک اطفال خوب در تهران ، بروکسیسم یا همان دندان قروچه می گویند. معمولا هم بین کودکان چنین عارضه ای رایج است.

درباره بروکسیسم چه می دانید؟

بروکسیسم یک اصطلاح پزشکیست که برای سایش دندان ها یا فکین بروی هم گفته می شود. بسیاری از کودکان این مشکل را دارند(2 تا 3 تا از هر 10 نفر تقریبا دندان قروچه دارند، به گفته دندانپزشک اطفال خوب در تهران)، اما برخی از آن شرایط بدتری دارند. بروکسیسم اغلب زمانی که خواب فرد عمیق باشد اتفاق می افتد، یا زمانی که کودک خیلی استرس داشته باشد.

علل بروکسیسم یا دندان قروچه چه می باشد؟

متخصصین همیشه از علت بروز بروکسیسم مطمئن نیستند. در برخی موارد، کودکان ممکن است به خاطر اینکه دندان های بالا و پایین شان روی هم درست قرار نمی گیرند، چنین حالاتی را دارند. بقیه هم این کار را به نشانه تحمل درد انجام می دهند، مثل گوش درد یا دندان درآوردن.

استرس دیگر عامل این موضوع می باشد ـ معمولا تنش های عصبی یا عصبانیت می باشد.

به عوان مثال، کودکی ممکن است نگران آزمونش در مدرسه باشد یا تغییراتی در زندگی روزمره اش (مثلا یک عضو جدید در خانواده یا معلم جدید). حتی بحث و جدلی که بین والدین و خواهر برادرها می شود، می توانند به اندازه کافی منجر به استرس شوند و دندان قروچه به همراه داشته باشند.

برخی کودکانی که بیش فعال هم هستند، دندان قروچه دارند. گاهی اوقات کودکانی که بیماری های خاصی دارند (مثل فلج مغزی) یا داروهای خاصی مصرف می کنند، دندان قروچه شدیدتری دارند.

اثرات بروکسیسم :

بسیاری از مواردی می باشند که دندان قروچه بدون هیچ تاثیر خاصی تشخیص داده نمی شود، اما در برخی شرایط منجر به سردرد یا گوش درد می شود. معمولا، با این وجود، بیشتر دیگر اعضای خانواده اذیت می شوند، بیشتر هم به خاطر صدای دندان قروچه.

در برخی موارد، دندان قروچه های شب هنگام به مینای دندان آسیب می زند، دندان ترک برمی دارد، حساسیت دندان ها به دما بیشتر می شود و دردهای صورت و مشکلات فکی به همراه خواهد داشت، مثل اختلال فکی TMJ. اکثر کودکانی که دندان قروچه دارند، با این حال اختلال TMJ در آن ها دیده نمی شود، مگر اینکه دندان قروچه شان خیلی زیاد باشد.

علل دندان قروچه یا بروکسیسم

تشخیص بروکسیسم :

اکثر کودکانی که دندان قروچه دارند، حتی از آن گاه نیستند، بنابراین اغلب اعضای خانواده هستند که از مشکل کودک می فهمند. برخی از علائم آن عبارتند از :

• صدای ساییدگی دندان ها زمانی که کودک خواب است
  • شکایت از درد فک یا صورت بعد از بیدار شدن از خواب
  • درد به هنگام جویدن

اگر فکر می کنید که کودکتان ساییدگی در دندان هایش دارد، حتما نزد دندانپزشک اطفال مراجعه کنید، او می تواند از وضعیت مینای دندان باخبر شده و حساسیت دندان ها را با اسپری آب چک کند.

اگر آسیبی تشخیص داده شد، دندانپزشک احتمالا از کودک چند سوال می پرسد، مثل :

1. قبل از خوابیدن چه حسی داری؟
  2. نگران مدرسه یا چیزی در خانه هستی؟
  3. از دست کسی عصبانی هستی؟
  4. قبل از خواب چکار می کنی؟

این معاینه به دندانپزشک کمک می کند علت آناتومیکی (نامیزان بودن دندان ها) یا روحی روانی (استرس) بیمار را تشخیص دهد، و برنامه درمانی درستی برای او بریزد.

چطور به کودکان به کاهش دندان قروچه شان کمک کنیم؟

چه به علت جسمی یا روحی باشد، کودکان ممکن است بتوانند با روش های ریلکسیشن قبل از رفتن به رختخواب، آرام شوند. مثل یک دوش گرم یا چند دقیقه ای گوش دادن به یک موسیقی آرامبخش، یا خواندن کتاب.

دندان قروچه ای که به خاطر استرس باشد، باید از کودک علتش را پرسید تا بتوان به یک راهی به او کمک کرد. مثلا کودکی که به خاطر اردویی که قرار است برود و نگران دور بودن از خانه می باشد، می توان به او اطمینان داد که پدر و مادر در صورتی که نیاز باشد حتما کنار او خواهند آمد.

اگر مشکلش خیلی پیچیده بود، مثل جابجا شدن به شهری جدید، باید درباره نگرانی های کودک با او صحبت کنید، و ترس و نگرانی هایش را از او دور کنید. اگر خیلی نگرانید، می توانید با یک روانپزشک کودک تماس بگیرید.