چرا دهان کودکتان بوی بدی می دهد؟

علت بوی بد دهان کودکان :

اینکه می گوییم بزرگسالان دهانشان بو می دهد، فقط مختص آن ها نیست، بلکه کودکان هم شامل این دسته از افراد می باشند. اما از نظر دندانپزشکی کودکان علت بدبویی دهان کودکان چه می تواند باشد؟!

1 : خشکی دهان

اگر فرزندتان از راه دهان نفس می کشد، مثلا گرفتگی بینی دارد، به همین دلیل باکتری های موجود در دهان کودک شروع به رشد می کنند.

2 : جسم خارجی

ممکن است یک شی مثل نخود، لوبیا، یا اسباب بازی کوچک یا شی دیگری در بینی کودک گیر کرده باشد که منجر به بوی بد دهان او شده است، خصوصا در نوپاها و کودکان دیده می شود که سراغ چنین چیزهایی می روند. بسیار باید مراقب بود.

3 : بهداشت نامناسب دهان و دندان

به دلیل باکتری های طبیعی که در دهان زندگی می کنند، و بروی باقی مانده ذرات غذا در بین دندان ها، یا خط لثه ها یا حتی سطح زبان و روی لوزه، رشد می کنند، همین ها منجر به ایجاد بوی بد دهان می شود. در ضمن اگر غذا مدت طولانی در دهان بماند چنین عارضه ای را در پیش دارد.

4 : پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی و آبسه های دندانی

این عارضه ها هم می توانند در هر سنی روی دندان بچه ها تاثیر بگذارند و منجر به بوی بد دهان شوند. معمولا هم در بروز بیماری ها یا التهاب لثه بزرگسالان تقصیرکار هستند و کودکان تقصیری ندارند.

بوی بد دهان کودک

5 : بیماری ها یا شرایط خاص کودکان

گاهی می شود به خاطر عفونت های سینوسی، یا ورم لوزه ها و آلرژی های فصلی کودک دچار بوی بد دهان شود. بعضی از کودکان هم مبتلا به رفلاکس معده به مری می شوند که خود همین مورد باعث بدبویی دهان می باشد.

6 : مصرف غذاهای تند

اگر کودکتان خوردن پیاز یا سیر را دوست دارد، باید توجه داشت که موقتا تا زمانی که این مواد غذایی در سیستم گوارشی او باشند، روی تنفس او بسیار تاثیر می گذارند.

راه های درمانی که می توان برای جلوگیری از بوی بد دهان به کار گرفت :

• اگر فرزندتان نوزاد باشد، باید لثه های او را بعد از هربار شیرخوردن شستشو دهید، یا خوب برایش تمیز کنید.
  • اگر در مرحله کودکی و دندان درآوردن است، بهتر است از مسواک های انگشتی یا کودکان استفاده کنید و به او آموزش مسواک زدن دهید.
  • مرتب نزد دندانپزشک اطفال مراجعه کنید و کودک تحت نظر باشد. حتی اگر هم دهان کودک بوی بدی می دهد، او را برای معاینه ببرید.
  • در صورتیکه کودک انگشت شست می مکد، یا بقیه انگشتانش را می مکد، مطمئن شوید که دست ها و وسایل شخصی اش را به طور مرتب با آب و صابون می شویید.