آیا کودکان هم دچار آبسه دندان می شوند؟

مراقب آبسه و عفونت دندان کودکان تان باشید!

صحبت از عفونت و آبسه دندان که می شود، منظور یک عفونت عمیق در دندان و بافت اطراف آن می باشد. در صورتی که چنین مشکلی درمان نشود و به حال خود رها شود، این عفونت ایجاد شده در سایر نقاط بدن پخش می شود. اگر مشکل حادتر شود، حتی باعث مشکلات گسترده تری می شود و زندگی بیمار را تهدید می کند.

کودکانی که دندان هایشان پوسیدگی درمان نشده دارد، یا دندان هایشان دچار شکستگی شده است، همین موارد زمینه عفونت و آبسه می شوند. در نتیجه به دلیل درد شدیدی که به دنبال دارد، برای دندانپزشک مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

از اولین اقداماتی که در چنین مواردی باید در نظر داشت، مراجعه نزد یک دندانپزشک اطفال خوب و باتجربه است. دندانپزشک اطفال در صورت مواجهه با مشکل عفونت و آبسه کودک، از روش ها مناسبی برای تشخص و درمان مشکل کودک استفاده می کند تا بیمار احساس ناراحتی نداشته و سلامتی اش برگردد. از جمله روش های معمولی که برای این مشکل در نظر گرفته می شود، عصب کشی، تخلیه چرک آبسه می باشد. حتی در مواردی هم که هیچ راهی برای نجات دندان نباشد، کشیدن دندان جز گزینه های درمانی به کار گرفته می شود.

دندانپزشک برای کنترل عفونت برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند. در نتیجه با درمان به موقع عفونت و آبسه دندان، ساختار اصلی دندان هم حفظ می شود. در ضمن بی توجهی به آن هم می تواند عوارض بعدی داشته باشد.

چه عواملی منجر به آبسه دندان کودک می شوند؟

در این شرایط به جای اینکه جریان لنفاوی طبیعی از طرف درون به بیرون دندان شکل گیرد، و مواد عفونی و بافت های مرده را از داخل دندان خارج کند، متاسفانه این مایع شروع به کشیدن مواد خارجی از فضای دهان به طرف داخل دندان می کند. در نتیجه ساختار داخلی دندان در اثر ورود مواد خارجی آلوده شروع به تحریک و ملتهب شدن می کند.

سیستم ایمنی بدن هم برای این که این مواد خارجی را از بدن خارج و حذف کند، باعث التهاب و درد شدیدی در ناحیه دهان می شود. در صورتی که با وجود این التهاب، باز هم جسم خارجی به دام نیفتاده باشد، چرک در ناحیه ملتهب شده تشکیل می شود.

عوامل ایجاد آبسه دندان

علل اصلی آبسه و عفونت دندان کودک چه می باشد؟

معمولا زمانی که دندان کودک شروع به پوسیدگی می کند، عفونت به تدریج به سمت پایین و ریشه دندانش می رود و اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، در نهایت به اعصاب و عروق خونی در منطقه اسیب دیده در عمق دندان نفوذ می کند.

اگر عفونت خیلی شدید باشد، مواد عفونی داخل کیسه ای که به زیر ساختار دندان می باشد، انباشته می شوند و در نتیجه زیر دندان بسیار حساس و دردناک می شود. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، به دندان های کناری هم آرام آرام سرایت می کند و عفونت گسترش پیدا می کند. از علائم شایع مشکلات دندانی، کم اشتهایی و کاهش وزن می باشد. طوری که همراه با درد شدید دندان و سختی مفصل فک و دهان کودک می باشند، و رغبت او به غذاخوردن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

انواع عفونت و آبسه دهانی عبارتند از عفونت پریودنتال یا لثه ای و آبسه پری اپیکال یا ریشه دندان.

همانطور که از نام هرکدام مشخص است، آبسه پری اپیکال ریشه ‌های دندان را تحت تاثیر خود قرار می ‌دهد. در نتیجه باکتری به دندان از طریق پوسیدگی ایجاد شده در مینای آن نفوذ کرده و ناحیه پالپ داخل دندان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در ادامه به سمت بافت استخوانی حرکت می کنند و باعث عفونت در این ناحیه می شوند.

آبسه پریودنتال هم در نتیجه ایجاد عفونت در فاصله بین یک دندان و لثه ایجاد می‌ شود. زمانی این عفونت تشخیص داده می شود که باعث آسیب وارده به لثه و بافت های نگهدارنده ریشه دندان در دهان شده باشد. در نتیجه بافت ها استحکام خود را از دست می دهند و از روی دندان کنار می روند. معمولا بخاطر گیر کردن مواد غذایی در بین دندان و لثه چنین اتفاقی می افتد.