تاثیر چاقی کودکان روی سلامت دهان و دندان

آیا چاقی کودکان در سلامت دندان ها موثر است؟

امروزه اضافه وزن کودکان یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین شده است. به همین دلیل بر تلاش هستند که مصرف نوشیدنی های قندار، گازدار و حتی فست فود، تنقلات مضر را در کودکانشان کاهش دهند. در این بین هم پژوهشگران بر این عقیده هستند که موضوع سلامت و بهداشت دهان و دندان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

تاثیر رژیم غذایی در سلامت دهان و دندان کودکان :

با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و نیز بهداشت دهانی در کنار آن، باعث افزایش عزت نفس، روابط بهتر با دوستان و کاهش مشکلات عاطفی در کودکان می شود. اما به والدینی که سعی دارند رژیم غذایی کودکانشان را به طور ناگهانی تغییر دهند، باید گفت که باید از دوران طفولیت کودک را پرورش می دادند که کمتر غذا بخورد، تا علاوه بر مشکلات دهانی و دندانی با مشکلات اضافه وزن در کنار آن مواجه نشوند.

بین بهداشت ضعیف دهان و دندان، و نیز افزایش شاخص توده بدنی ارتباط مستقیمی می باشد که باعث افزایش میزان چرب در بدن فرد می شود. در واقع وزن یک موضوع حیاتی و بسیار حساس به حساب می آید، در نتیجه نباید به این موضوع تنها از منظر رفتارهای تغذیه ای و خوردن نگاه کرد، بلکه باید از زوایای مختلف از جمله بهداشت دهان و دندان به این موضوع پرداخت.

کودکان یا حتی بزرگسالانی که بیش از وزن نرمال به نسبت سن شان می باشند، بیشتر در معرض مشکلات دهان و دندان قرار دارند و 6 برابر بیشتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند.

چاقی و سلامت دندان کودکان

طبق تحقیقاتی نشان داده شد که کسانی که شاخص توده بدنی آن ها نشان دهنده چاقی شان بود، بیشتر از دیگران در معرض بیماری های دندان، عفونت لثه و بیماری پریودنتال بودند. حتی مقدار گلبول های سفید و پروتئین واکنشگر، که شاخص التهاب در خون می باشد، در افراد دارای اضافه وزن، بیشتر بوده است.

معمولا خود واژه چاقی منجر به بیماری های دهانی و دندانی نمی شود، بلکه منظور روش غلط تغذیه ای و عادات ناسالم غذاییست که دهان و دندان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. خود چاقی منجر به التهاب می شود و همین التهاب در بدن با بیماری های لثه مرتبط است. التهابی هم که بخاطر چاقی به وجود می آید، نظم سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. مثلا همین پریودنتال، یک بیماری عفونی می باشد که به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن به وجود می آید. چون در کودکان یا بزرگسالان چاق، باکتری های مولد بیماری لثه و فساد دندان بیشتر می باشد.

معمولا به دنبال بیماری پریودنتال که لثه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، و منجر به از دست رفتن دندان ها می شود، نیز با مشکلات بالینی هم مرتبط است و بروز خطر سکته قلبی را نیز افزایش می دهد. به عبارتی تمام بخش های بدن به هم مرتبطند؛ هر عضوی که آسیب ببیند، می تواند روی دیگری تاثیر بگذارد.

پس با مراقبت از وزن خود و کودکان خود، می توانید زیبایی و سلامت لثه و دندان های خود را تضمین کنید.