دهانشویه های ضدباکتری چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بررسی اثر ضدباکتریایی Propolis و کاربرد آن در تولید دهانشویه

طبق گفته ها این پژوهشی که صورت گرفته به هدف تعیین خواص ضدباکتریایی Propolis و ارزیابی کاربرد آن به عنوان دهانشویه ضدباکتری با حداقل عوارض می باشد.

شرحی بر موضوع دهانشویه های ضدباکتریایی

روش های مکانیکی مورد استفاده برای حفظ سلامت دهان و دندان و کنترل التهاب لثه برای اکثر افراد، می تواند چالش برانگیز باشد. بیوفیلم های دهانی علت اصلی التهاب لثه، پریودنتیت، پوسیدگی، هالیوز و بیماری سیستمیک را کنترل می کنند. با این حال مسواک زدن موثرترین روش برای تمیزکردن دندان ها و کنترل پلاک های دندانی ست. از دهان شویه ها به طور گسترده ای برای تکمیل پروسه مسواک زدن استفاده می شود.

محققان اثر درمانی برخی از دهان شویه های تجاری را نشان داده اند. انجمن بهداشت و دندانپزشکی کانادا، پاکسازی دهان را یکی از مهمترین بخش های بهداشت دهان و دندان می داند.

کلروهگزیدین و لیسترین دونوع دهانشویه معروفند که اغلب توسط دندانپزشکان تجویز می شوند. کلروهگزیدین یک درمان ضدپلاک استاندارد طلاییست و در درمان التهاب لثه و پریودنتیت بسیار موثر است. از عوارض جانبی آن می توان به لکه های دندان، دیسژوزیا، غشای مخاطی دردناک، و احساس سوزش در حین شستشو اشاره شده است. بنابراین باید از استفاده منظم و گسترده آن اجتناب شود. لیسترین دهانشویه ایست که در آن تلاش برای کاهش عوارض کلروهگزیدین شده است. در کنترل هالیوز و پوسیدگی ها هم موثر است. اما چون حاوی الکل است، از طعم ناخوشایند آن شکایت شده است.

تاثیر دهانشویه آنتی باکتریال

متریال استفاده شده در این پژوهش :

در مطالعه آزمایشگاهی عصاره propolis الکلی تهیه شده است. حداقل غلظت مهاری برای چهارگونه باکتریایی محاسبه شد، از جمله استافیلوکوکوس، استرپتوکوک موتانس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، و انتروکوکوس فکالیس.

دهانشویه ضدباکتریایی propolis و با آب، کلروهگزیدین و لیستیرین با استفاده از موش های آزمایشگاهی برای معاینه بالینی مقایسه شده است. نمونه های بزاقی موش ها در 12ساعت، 1 هفته و 2 هفته پس از استفاده از دهان شویه جمع آوری و با واکنش زنجیره ای پلیمراز در زمان واقعی بررسی شده اند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و اندازه گیری های متعدد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده چه چیزی در پی داشت؟

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می داد که آب به تنهایی تاثیری روی باکتری های سطح دهانی ندارد. دهانشویه Propolis هم نشان داد که تفاوت چشمگیری بین کلروهگزیدین و لیسترین می باشد. این درحالیست که آن ها کم تاثیرتر بودند. هیچ تفاوت چشمگیری هم بین کلروهگزیدین و Propolis نبود. اما لیسترین تاثیر کمتری نسبت به هردو داشت.

در نهایت اینکه :

طبق نتایج، دهانشویه propolis در برابر دهانشویه های دیگر بسیارتاثیرگذارتر بود.