سوالات رایج درباره سیلانت دندان

سیلانت دندان چیست؟

سیلانت های دندان را می توان پوشش های نازکی دانست که وقتی روی سطوح جویدنی دندان های عقب (دندان های آسیاب) قرار می گیرند، می توانند سالها از بروز حفرات دندانی (پوسیدگی دندان) جلوگیری کنند. سیلانت ها از سطوح جویدنی دندان در برابر حفره ها با ایجاد یک لایه محافظتی، مانع از ورود میکروب ها و غذا می شوند.
پس از استفاده ، سیلانت ها در برابر 80٪ حفره ها و پوسیدگی ها به مدت 2 سال محافظت می کنند و تا 4 سال در برابر 50٪ حفره ها محافظت می کنند.

پوسیدگی دندان و حفرات دندانی ؟

حفرات دندانی درواقع یک سوراخ دائمی روی دندان می‌باشند.
اگر این حفرات درمان نشوند ، بزرگتر می شوند. و با گسترش ان ها، دندان می تواند صدمه ببیند و آلوده شود. شایع ترین محل برای ایجاد حفره در شیارهای دندانهای عقب است.

آیا سیلانت دندان بهتر از پرکردن دندان جواب می‌دهد؟

سیلانت ها راهی سریع ، آسان و بدون درد برای جلوگیری از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان هستند.
دندان فاقد حفره قوی تر و سالم تر از دندانی است که پر شده یا پوسیدگی آن درمان نشده باشد. سیلانت ها نیز ارزان تر و راحت تر از پرکننده ها هستند.

آیا می‌توان از دندانپزشک اطفال خواست که چنین کاری برای دندان های کودک انجام دهد؟

رویه سیلانت دندان

بله. حفره یا پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در بین کودکان و نوجوانان است.
در صورت عدم درمان ، حفره ها می توانند باعث درد و عفونت و مشکلات در غذا خوردن ، صحبت کردن و یادگیری کودک شوند. سیلانت ها بعنوان یک سپر بسیار موثرتر و در عین حال استفاده نشده می باشند که از دندان های کودکان در برابر حفره ها محافظت می کند.

سیلانت دندان در چه سنی خوبه انجام شود؟

سیلانت های دندان هنگامی که بلافاصله پس از ورود مولرهای دائمی به دهان استفاده می شوند (بیشتر از 6 سالگی برای مولرهای اول و 12 سالگی برای مولرهای دوم) از بیشتر حفره ها جلوگیری می کنند.

آیا انجام سیلانت دندان درد دارد؟

انجام سیلانت بسیار آسان است و ضرری ندارد. ابتدا دندان تمیز می شود و ممکن است به مدت چند ثانیه ژلی روی سطح جویدنی دندان قرار گیرد. سپس دندان شسته و خشک می شود. بعد ، سیلانت روی دندان قرار داده می شود.
دندانپزشک اطفال همچنین ممکن است نوری را به دندان بتاباند تا سفت کنندگی سیلانت را برای ایجاد یک محافظ قابل اعتماد فراهم کند.

عمر سیلانت ها چقدر می‌باشد؟

طبق آماری که به دست آمده، سیلانت ها 9 سال پس از انجامشان هنوز کار می کنند.
با این حال ، گاهی اوقات ممکن است بریزند‌. بنابراین باید ویزیت های منظم نزد دندانپزشکی داشت و بررسی شوند. اگر دندان سیلانت را از دست بدهد، محافظ از بین رفته و دندان دچار پوسیدگی یا حفره ای می شود. سیلانت هایی که می ریزند به راحتی قابل تعویض هستند.