کودکان هم بیماری های لثه می گیرند؟

بسیاری از بیماری های دهانی هستند که زندگی بیمار را دچار اختلال و پیچیدگی می کنند، اما بین این ها خصوصا بیماری لثه سخت تر قابل کنترل می باشد. کنار این حقیقت که بیماری لثه می تواند دردناک هم باشد، مشکلات دیگری هم ممکن است گریبان گیر بیمار، چه بزرگسال و چه کودک شود.

مشکلاتی که در پی بیماری های لثه به وجود می آیند :

بیماری لثه : نگاهی خلاصه وار

بیماری لثه از ایجاد پلاک و باکتری اطراف خط لثه بیمار شروع می شود. اگر هم که در همان مراحل اول درمان نشود، بیماری می تواند منجر به ایجاد پاکت ها شود و بین ددندان و لثه بیمار رشد کند. زمانی که چنین اتفاقی می افتد، پلاک و باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند. زمانی که باکتری و پلاک وارد جریان خون شوند، به سمت بدن حرکت می کنند تا زمانی که در نهایت به قلب برسند. بعد از آن شروع به ایجاد لخته های خون می کنند. از جمله مشکلاتی که دندانپزشک کودکان در پی بیماری های لثه بسیار به آن اشاره می کند و می تواند گریبان بیمار بزرگسال، حتی کودک را بگیرد، عبارتند از :

بیماری های قلبی :

باوجود اینکه شواهد کاملی از آن نیست، اما بسیاری از محققین و دندانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به بیماری های لثه شود و در نتیجه آن، قلب را درگیر کند و دچار بیماری کند. بیماری قلبی در نتیجه پلاک هایی می باشد که در آرتری ایجاد شده اند، که باعث التهاب می شوند. مشابه آن، در اولین مراحل بیماری لثه، لثه ها به خاطر باکتری های ایجاد شده، دچار تورم و التهاب می شوند. به چنین پروسه ای ژنژویت می گویند.

بیماری های لثه کودکان

سرطان پانکراس :

بسیاری از محققین بر این عقیده هستند که بین بیماری لثه و شروع سرطان پانکراس ارتباط عمیقی می باشد. بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث التهاب مزمن پانمراس شود و رشد سلول های سرطانی را افزایش دهد. در مطالعه ای روی چنین موضوعی، تحقیقاتی که انجام شده بود، به این نتیجه رسیده بودند آن هایی که سرطان پانکراس داشتند، 2 برابر بیشتر احتمال داشتن سطح بالای آنتی بادی p.ژنژویت را داشته اند. (باکتری داخل بیماری های لثه)

سایر شرایطی که به طور بالقوه به بیماری های لثه بیمار مرتبط می باشند، آلزایمر، سکته مغزی، پنومونی و دیابت می باشد.

مراقبت های پیشگیرانه :

برای اطمینان از عدم حساس بودن به بیماری های لثه و مشکلات بهداشتی مختلف، می توان از گزینه های پیشگیرانه و مراقبتی مختلفی استفاده کرد. یکی از تاثیرگذارترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه، ویزیت مرتب نزد دندانپزشک می باشد. در واقع با مراقبت های مرتب و منظم از دهان و دندان ها می تواند از ایجاد پلاک ها و باکتری ها بروی دندان ها، به طور حرفه ای جلوگیری کرد. علاوه براین، دندانپزشک دستورالعمل و اطلاعاتی در این زمینه می دهد تا بهترین نحوه مراقبت از دندان ها را در پیش گیرید.