عصب کشی دندان های شیری کودکان

آیا دندان های شیری عصب دارند؟

دندان‌های شیری مثل دندان‌های دائمی دارای تمام اجزای تشکیل دهنده یک دندان (شامل تاج، ریشه، عصب و رگ های خونی) هستند فقط شکل و اندازه آن‌ها متفاوت است.

وقتی پوسیدگی یک دندان شیری زود ترمیم نشود، بتدریج این ضایعه پیشرفت می‌کند و به فضای ناحیه مرکزی دندان که پالپ نامیده می‌شود و محتوی اعصاب و رگ‌های خونی است می‌رسد و باعث ایجاد عفونت و گاهی درد دندان می‌شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که بسیاری اصلا نسبت به دندان های شیری کودکان اهمیتی نمی دهند و بر این عقیده هستند که دندان های شیری به هرحال روزی می افتند و نیازی به درمان ندارند. اما قبل از اینکه عفونت بقدری زیاد شود که از سوراخ انتهای ریشه خارج شود و به لثه و استخوان اطراف دندان برسد و باعث آبسه و تورم لثه یا صورت شود باید درمان انجام شود.

به هرحال دندان های شیری هم همانند دندان های دائمی دارای ریشه و کانال عصبی می باشند. فقط تفاوت شان در این است که ریشه دندان شیری نسبت به دائمی ها باریک تر و کشیده تر می باشد. دندان های آسیای شیری هم چند ریشه ای می باشند که بتوانند جوانه دندان دائمی را در داخل دندان خود جا دهند، به همین دلیل ریشه ها از هم دور می شوند.

عصب کشی دندان های شیری کودکان

عصب کشی دندان شیری چگونه انجام می شود؟

بعد از اینکه دندان مورد معاینه کلنیکی و بررسی رادیوگرافی قرار گرفت، برای درمان عصب دندان شیری کودک، پوسیدگی برداشته می شود و قسمتی از عصب که درون تاج قرار گرفته با ابزارهای خاصی قطع و روی آن داروی خاصی قرار می گیرد.

سپس می‌توان با تمیز کردن ناحیه مرکزی تاج دندان و در صورت لزوم داخل ریشه‌ ها (که اصطلاحا کانال گفته می‌شود) با وسایل خاص دندانپزشکی ریشه دندان را ترمیم کرد. سپس دندانپزشک اطفال به پر کردن این فضا با مواد و خمیرهای مخصوص می پردازد و مشکل دندان را حل کرده و علائم بیمار را برطرف می کند.

به این درمان، درمان پالپ یا در اصطلاح عامه عصب کشی دندان گفته می ‌شود.

آیا نیاز به عصب کشی دندان شیری می باشد؟

در هر سنی دندان درد سراغ انسان می آید. در ضمن تفاوتی بین دندان های شیری و دائمی نیست. هردو نشان از آسیب ریشه دارند که باید حتما درمان شوند تا از درد بعدی آن جلوگیری شود. البته در کودکان متفاوت تر از بزرگسالان می باشد. همه روش های دندانپزشکی کودکان از جمله عصب کشی، درمان ریشه دندان، درمان کیست ریشه دندان و ترمیم ریشه توسط متخصص دندانپزشکی اطفال صورت می گیرد. البته با نمونه های مشابه بزرگسالان کمی تفاوت دارد.