آیا شیمی درمانی به دندان ها آسیب می زند؟

اهمیت بهداشت دهان و مراقبت های دهانی قبل از درمان، در طول درمان و بعد از درمان سرطان

درمان های سرطان در دوران کودکی روی رشد دندان ها تاثیر می گذارد و در طولانی مدت باعث مشکلات دندانپزشکی بسیاری می شود. دندانپزشک کودکان در تهران هم بر این عقیده است که باید یکسری از این مشکلات دندانپزشکی در هر مرکز دندانپزشکی کودکان هایلایت شود و هر والدینی باید از این مسائل باخبر باشد. معمولا باید در چنین شرایطی با کمک دندانپزشک کودکان والدین را تشویق کرده تا این موارد را برای درمان کودکشان به کار گرفته و از آنکولوژیست و دندانپزشک اطفال کودکشان کمک بگیرند.

انواع سرطان های کودکان هست که متفاوت می باشد. از سرطان مغز گرفته تا لنفوم و سارکوم. درمان کودک سرطانی باید توسط یک تیم بزرگ متخصصین و آنکولوژیست ها  صورت گیرد. به خاطر اینکه خطر پیشرفت یکسری عوارض ناشی از درمان می باشد که منجر به بیماری های دهانی هم می شوند. پس باید همزمان با یک دندانپزشک اطفال خوب در ارتباط بود، قبل از اینکه تومورهای سرطانی هنوز مهم نشده اند. هم بیماری و هم درمان می توانند باعث مشکلات بسیاری شوند که روی دهان کودک تاثیر می گذارند. در بین همه این ها، خشکی دهان، زخم های دهانی، پوسیدگی دندان، مشکل بلع، مشکل جویدن و یا باز نگه داشتن دهان، عفونت های دهانی، بیماری های استخوانی، التهاب یا درد در داخل دهان و زبان.

درمان :

طبق گفته انجمن سرطان در آمریکا، انواع درمان های سرطانی هستند که ثابت کرده اند بیشتری تاثیر را داشته اند. از جمله : شیمی درمانی، رادیوتراپی و تکنیک جدید جراحی پلاسما لیزر.

شیمی درمانی یک کاکتل از داروهایی است که به صورت داخل وریدی برای از بین بردن سلول های در حال رشد سرطانی استفاده می شوند. جراحی پلاسما لیزر از لیزرهای متمرکز استفاده می کند که به طور مستقیم روی سلول ها تاثیر گذاشته و آن ها را از بین می برد. رادیوتراپی هم به طور مستقیم روی تومور تاثیر گذاشته و سلول های سرطانی را می کشد. متاسفانه، همه این سه درمان عوارض جانبی به دنبال دارند.

نگرانی های حادی که در رابطه با درمان سرطان می باشد و روی سلامت کل بدن بیمار تاثیر می گذارد. در حالی که پیامدهای مزمنی هم می تواند در پی رشد کودک به همراه داشته باشد.

نگرانی هایی که در رابطه با دهان می باشد؟

درمان دهان و دندان یک مورد بسیار مهم یم باشد که قبل از شروع درمان سرطان باید در نظر گرفته شوند. باید عوامل خطر را هم شناخت، نیازهای درمان دهان، عوامل خطر موجود، و توصیه هایی که در رابطه با بهداشت دهان و دندان می باشد. با گذاشتن  مقداری زمان می توان قبل از شروع درمان سرطان، بیماری های دهانی را حل کرد.

شیمی درمانی و بهداشت دهان

برای شروع، کودک را نزد یک دندانپزشک ببرید، ایده آلش یک ماه قبل از درمان سرطان می باشد که به بافت مورد نظر این اجازه را می دهد که درمان کامل شود. در طول این فاز از درمان، دندانپزشک باید رادیوگرافی پانورامیک و عکس کامل دهان را بگیرد. این بیماری ها عبارتند از بیماری های دهان، عفونت های در راه، یا پوسیدگی ها. علاوه براین دندانپزشک باید علائم سرطان دهانی را در بیمار بررسی کند. بریس های ارتودنسی هم در صورت نیاز باید درآورده شوند، کشیدن هرگونه دندان شل یا بدون استفاده ای هم باید صورت گیرد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خوب کلید درمان می باشند. سیستم ایمنی کودک در طی درمان در معرض خطر می باشد، پس باید توجه ویژه ای به طور روزانه به تمیز نگه داشتن دهان داشت.

روزانه دوبار مسواک بزنید، و مرتب نخ دندان بکشید. با انتخاب یک مسواک با برس نرم و آب گرم می توان دندان ها را تمیز و سالم نگه داشت. به این جهت که در طی درمان ممکن است درد دهان همراه باشد.

غذاهای نرم و سبک بخورید. از خوردن غذاهای خیلی اسیدی، داغ، سرد یا خیلی تیز و سفت خودداری کنید، چون منجر به آسیب می شود.

ویتامین D و کلسیم هر روز مصرف کنید، به استحکام دندان ها و فکین بسیار کمک می کند. محصولات لبنی بهترین منبع کلسیم می باشند و می توانند غنی شده با ویتامین دی باشند.

غذاها و نوشیدنی های دیگر هم می توانند با این ویتامین ها غنی شوند. پس با پزشک قبل از خوردن این موارد، مشورت کنید.