فاکتورهای تشدید کننده درد کودکان چیست؟

چه عواملی در تشدید درد کودکان موثر است؟

فاکتورهای داخلی تشدید درد کودکان :

• تکامل شناختی کودک، اضطراب، افسردگی و ترس کودک
  • تجربه قبلی درد که به خوبی کنترل نشده باشد (فقدان کنترل کودک بر خود)
  • تجربه علائم ناخوشایند دیگر (تهوع، خستگی، تنگی نفس)
  • تفسیر منفی کودک از وضعیت

فاکتورهای خارجی :

• اضطراب و ترس از والدین و خواهر و برادر
  • پیش آگهی ضعیف
  • اعمال درمانی تهاجمی
  • تقویت والدین از واکنش بسیار ضعیف یا واکنش بسیار شدید به درد
  • روش های ناکافی اداره درد توسط کارکنان خدمات بهداشتی
  • محیط کسالت آور یا نامناسب با سن کودک

کودکان و درد :

تعجب آور است که در مورد کودکان و درد چیز زیادی نمی دانیم. مطالعات پیشنهاد می کنند که تغییرات تکاملی در پاسخ به تحریکات دردناک ابتدا در نوزادی رخ می دهد. دندانپزشک کودکان بدون درد می گوید در حقیقت، ترس پیشنرگانه از اجسام تیز ممکن است در کودکان در حدود یک سالگی دیده شود.

همانطور که کودک بالغ می شود با افزایش مجموعه لغات و مشاهده محیط های مختلف، توانایی او برای ارتباط دادن احساسات بیشتر و خردمندانه تر می شود. مقایسه و انعکاس تکامل شناختی کودک علائمی هستند که نمایانگر تحول مهارت های مقابله می باشند.

فاکتورهای تشدید درد

به طور کلی آستانه درد با افزایش سن کاهش یافته و کنترل شخصی بر درد موثرتر می شود. روند کنترل شخصی مشابهی در بیماران کم سن دندانپزشکی قابل ملاحظه است. به گفته دندانپزشک اطفال بدون درد این پدیده بدون شک از تعامل فاکتورهای متعددی شامل بلوغ مهارت های سازگاری و درک کنترل شخصی و تاثیرات اجتماعی ناشی می شود.

ممکن است درد همراه با اعمال دندانپزشکی یا پزشکی فرصتی برای رشد و ازمون کنترل بر خود و مکانیسم های سازگاری باشد. بسیاری از کودکان مهارت های سازگاری کارآمدی دارند و درد خفیف را بدون ابراز ناراحتی شدید تحمل می کنند. تعدادی فاقد این توانایی هستند و قبل یا حین هر نوع ناراحتی جزیی از خود رفتار هیستریک مثل ترس شدید، فریاد و تقلای شدید نشان می دهند. در نتیجه ارزیابی رفتار کودک و پاسخ های ادراکی وی به محیط دندانپزشکی باید به این که چه پاسخی برای سن او مناسب است، توجه داشته و از روش های خاص و آزمون های مناسب ارزیابی شناخت کودک بهره ببرد.

به طور خلاصه تعداد زیادی فاکتور ممکن است در درک کودک از درد مشارکت کند. McGrath و همکارانش فاکتورهایی که درد را در کودکان سرطانی بدتر می کنند فهرست کرده و ملاحظات تکاملی را برای تعیین مقدار درد پیشنهاد می کنند.