چه تحقیقاتی روی پالپوتومی شده است؟

متریال پالپوتومی در دندان های دائمی نابالغ : یک بررسی سیستماتیک و متا آنالیز

پالپوتومی چیست؟

نزد بهترین دندانپزشک اطفال تهران که مراجعه می کنید، برای اینکه درمانی بدون دردسر داشته باشید، یک روش دندانپزشکی بدون درد به شما معرفی کند.

پالپوتومی هم یکی از روش های پرکاربرد در حفظ پالپ دندان می باشد. طوری که سریع می توان به ریشه دندان رسید و ترومایی که باعث آسیب و این درد شده را از بین می برد.

هدف از بررسی این متاآنالیز و بررسی سیستماتیک آن، ترکیب شواهد و عوامل مختلف پانسمان آن که برای درمان پالپوتومی دندان های دائمی نابالغ استفاده می شوند.

چه متدهایی برای این کار در نظر گرفته شده؟

بانک های اطلاعاتی الکترونیکی شامل MEDLINE، EMBASE، Cochrane library یا مرکزی، و clinicaltrials.gov در آن ها بررسی انجام شده است.

مراجع کلیه مقالات موجود یا بررسی های مربوطه به صورت متقابل صورت گرفته اند.

فقط کارآزمایی های کنترل شده تصادفی (RCT) در مقایسه دو یا چند ماده پانسمان پالپ در دندان های دائمی با اپن اپکس می باشند.

در ضمن مطالعات باید حداقل 6 ماه پیگیری شوند، موفقیت بالینی و رادیوگرافی با جزییات گزارش شده و به زبان انگلیسی منتشر شده است.

پالپوتومی

نتایج آن چه بوده؟

پنجRCT بررسی سیستمایک درج شده که همه آن ها دارای خطرات بالایی بوده اند.

تفاوت کمی در میزان موفقیت ریت و نرخ اکسیدهای معدنی (MTA) و هیدروکسید کلسیم (CH) در پیگیری 6 ماهه صورت گرفته.

هیچ تفاوتی بین MTA در مقابل فیبرین غنی از پلاکت و MTA در مقابل مخلوط غنی از کلسیم (CEM) وجود ندارد.

تنها شواهد ضعیفی در مورد افزایش میزان موفقیت در استفاده از MTA و خمیر آنتی بیوتیک سه گانه به جای داروی آبسه می باشد.

جمع بندی :

براساس شواهد موجود، میزان موفقیت MTA، در بین عوامل پانسمان پالپوتومی از جمله CH، CEM، RPF و TAP در درمان دندان های دائمی نابالغ بوده است.

در مطالعات بعدی نیاز به RCTهای با کیفیت بالاتری در این زمینه برای مطالعه مورد نیاز می باشد.