چطوری می‌تونیم پوسیدگی های دندانی رو تشخیص بدیم؟

حفره های دندان یا پوسیدگی های دندان

حفره های دندان اولش به سختی دیده می شوند، اما می توانند آسیب زیادی به دندان های شما وارد کنند. اگر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید و از شنیدن این که حفره روی دندان دارید می ترسید، احتمالا فکر کرده اید که یک حفره چه حسی دارد.

علائم حفره و اینکه چگونه می توان از شر این حفره ها خلاص شد بسیار مهم است. حال نگاهی دقیق تر به این مشکلات دندانی می‌اندازیم.

نشانه های حفره های دندان

حفره های دندان زمانی ایجاد می شود که باکتری های خاصی حفره های کوچکی در دندان ایجاد کنند. این باکتری ها از قندها و نشاسته های باقی مانده از غذا تغذیه می کنند و با مصرف این مواد اسید ایجاد می کنند. این اسیدها تمایل دارند در پاکت های کوچکی جمع شده و حفره هایی ایجاد کنند. باکتری ها به داخل این حفره ها حرکت می کنند و آنها را عمیق تر و بزرگ تر می کنند و بیشتر و بیشتر از دندان را می خورند. درنتیجه بسیار جدی به نظر می رسد.

به خاطر داشته باشید که تشخیص حفره های اولیه با چشم غیرمسلح بسیار دشوار است. دندانپزشکان از رادیولوژی برای تشخیص این حفره های کوچک و پر کردن آنها قبل از شروع آسیب به ساختارهای داخلی دندان استفاده می کنند. با این حال، اگر یک حفره جدی‌تر شود، ممکن است بشه علائم آن را دید.

نشانه های حفره های دندان

مراقب علائم حفره های دندان باشید :

• سوراخ های کوچک در دندان
  • قرمزی لثه
  • تغییر رنگ دندان به قهوه ای، خاکستری، زرد یا لکه های سیاه روی دندان
  • لق شدن دندان یا احساس ضعیفی دندان
  • ترک یا بریدگی در دندان

حفره ها چه شکلی اند؟

در مراحل اولیه، ممکن است اصلا حفره ای را روی دندان احساس نکنید.

یک حفره ابتدا با از بین بردن مینای دندان شروع می شود، که انتهای عصب را بی حس می کند. بنابراین نمی توانید آن را احساس کنید. فقط ساختارهای عمیق تر داخل دندان، مانند پالپ دندان و کانال ریشه، انتهای عصب را تحت تاثیر خواهند بود. اگر مینای دندان و انتهای عصب حساس شوند، جویدن هم دردناک تر خواهد شد. هنگامی که حفره وارد این ساختارهای عمیق تر شود، که برای حفظ سلامت دندان ضروری هستند، آسیب جدی تری برای رخ رخ خواهد داد. اگر آسیب زیاد شود، حتی می تواند باعث مرگ دندان یا عفونت دندان شود.

درنهایت مشکل که پیشرفته تر شود، این حفره ها ممکن است شبیه به موارد زیر باشد :

• درد شدید هنگام خوردن یا آشامیدن
  • دردهای مرموز در طول روز