آیا اسهال و استفراغ به خاطر دندان درآوردن کودک است؟

استفراغ نوزاد به دندان درآوردنش ربط دارد؟!

دندان درآوردن یک پروسه طبیعیست که هر نوزادی با آن روبرو می شود. اما می تواند تجربه ناراحت کننده ای باشد و نگرانی هایی برای والدین به همراه داشته باشد. چون نوزاد درد می کشد.

علائم دندان درآوردن هر کودکی با نوزاد دیگر متفاوت می باشد. برخی نوزادان هستند که هیچ علائمی از دندان درآوردن شان نیست. بقیه هم امکان دارد که حساسیت خفیفی پیدا کنند، سروصدا کنند، اشتها نداشته باشند، یا اینکه بیشتر از حد معمول گریه کنند. در برخی موارد، استفراغ و تب هم می تواند همراه با دندان درآوردن نوزاد باشد.

برخی بر این عقیده اند که استفراغ کردن همزمان با دندان درآوردن طبیعیست. با این حال، برخی از پزشک اطفال ها  معقتدند که دندان درآوردن منجر به علائم کلی مثل استفراغ، تب، راش و اسهال نمی شود.

در صورت استفراغ نوزاد در زمان دندان درآوردنش باید نزد پزشک اطفال مراجعه کرد تا از علت و علائم زیرلایه ای آن اگاه شد.

دندان درآوردن چیست؟

دندان در آوردن زمانی که اولین دندان کودک لثه را می شکافد تا بیرون بزند، اتفاق می افتد. این اتفاق معمولا بین 6 ماهگی تا 12 ماهگی رخ می دهد.

دو دندان جلویی در فک پایین معمولا اول ظاهر می شوند، به همراه دندان های جلویی دیگر. مولارها هم در اکثر موارد بعد از لثه را می شکافند و بیرون می زنند، به همراه کانین ها که آخر سر درمی آیند.

در سن 3 سالگی، کودکان معمولا 20 دندان شیری شان کامل درآمده است. با اینکه زمان زیادی می برد، والدین با علائم زیادی از این پروسه روبرو می شوند. گاهی حتی ممکن است علائمی مثل عفونت هم در چنین شرایطی دیده شود.

علائم معمولی که در پروسه دندان در آوردن نوزاد دیده می شوند :

• جویدن اشیا
  • گریه کردن بیش از حد معمول
  • به سختی خوابیدن
  • آبریش آب دهان بیشتر از حد معمول
  • گیجی
  • از دست دادن اشتها
  • قرمزی، درد، و تورم لثه ها
  • یک افزایش خفیف در دمای بدن کودک

تحقیقات نشان داده است که در اوج علائم دندان درآوردن، دندان های جلویی ظاهر می شوند، معمولا هم در سنین 6 تا 16 ماهگی ادامه دارد. با بزرگتر شدن کودک، احتمال این دردهایی که کشیده کمتر می شود.

علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن همیشه باعث علائم زیر نمی شود :

• احتقان
  • سرفه
  • تب شدید
  • افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج
  • راش
  • نخوردن مایعات

آیا زمان دندان درآوردن امکان دارد کودک استفراغ کند؟

استفراغ کردن می تواند همزمان با علائم دندان درآوردن همراه شود.

والدین اغلب مشاهده کردند که استفراغ کردن همراه با دندان درآوردن بوده است، اما این علائم همیشه هم مرتبط نبوده است.

استفراغ در زمان دندان در آوردن به خاطر وجود باکتری یا عفونت می باشد. چندین بیماری هستند که ممکن است منجر به اتسفراغ کودک شوند، از جمله :

• سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • عفونت گوش
  • اسهال و استفراغ یا عفونت معده
  • عفونت ادرار

گاهی اوقات، آلرژی به یک غذا هم ممکن است منجر به استفراغ کودک شود. فقط پزشک اطفال می تواند حساسیت های غذایی را تشخیص دهد، در نتیجه کودک می تواند از خوردن یکسری غذاها که برایش خوب نیست، پرهیز کند.

استفراغ کردن همیشه نشانه نگرانی نیست، این علامت می تواند خیلی سریع هم تمام شود. هرچند حتی می توان با یکسری موارد اولیه آن را رفع کرد :

• دادن مایعات به کودک
  • استراحت کردن کودک
  • متوقف کردن هر غذایی که طی 12 تا 24 ساعت قبلش منجر به استفراغ کودک شده بود

اما در صورتی که علائم زیر را دیدید، حتما باید نزد پزشک اطفال مراجعه کنید :

• راش
  • نخوردن مایعات