رنگ دندان بیماری هایتان را لو می دهد!

مشکلات دهان و دندان از تغییر رنگ دندان گرفته تا بیماری های شدید لثه ای، هرکدام باید به مردم اطلاع رسانی شوند. مثلا همین رنگ دندان می تواند بگوید درون شما چه می گذرد. اما سوالی که پیش می آید، از جمله این علائم معمول که سلامت انسان را تهدید می کند، چیست؟

با مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی کودکان می توان از شدیدتر شدن این علائم در بزرگسالی پیشگیری کرد. زیرا این علائم می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان نیز دیده شود. پس با این تعاریف باید حواس والدین به دندان و دهان کودکان در صورت بروز این علائم، باشد.

بوی بد دهان :

اگر منظم مسواک می زنید و نخ دندان می کشید، اما باز دهانتان بو می دهد، بدانید که این قضیه می تواند ناشی از یک مشکل جدی در قسمت دیگری از بدنتان باشد؛ از جمله بیماری های گوارشی، بیماری های کبدی یا سوهاضمه. اغلب در مراحل اولیه این بیماری علائم خودش را نشان نمی دهد، مگر اینکه بیمار مصرف بسیار زیاد الکل داشته باشد.

خشکی دهان :

گرچه ممکن است خشکی دهان به خاطر کمبود آب بدن باشد، اما عوامل دیگری مثل الکل، دخانیات، و غیره هم می توانند نقش مهمی داشته باشند. همچنین خشکی دهان را از نخستین علائم دیابت می دانند، زیرا بزاق دهان در این بیماری کم می شود. حتی باعث ضخیم شدن عروق خونی غدد بزاقی و کند شدن رویه طبیعی تولید بزاق می شود. در نتیجه خشکی دهان هم لثه عفونت می کند مشکلات عمیق تر و شدیدتری را به وجود می اورد. از جمله علائمی که می توان گفت نشانه های دیابت می باشند، سوزن سوزن شدن دست و پا، تکرر ادرار و تاری دید هستند.

تشخیص بیماری های دهان با رنگ دندان

زرد شدن دندان ها :

معمولا مصرف بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها منجر به زردشدن دندان ها می شوند. بهترین راه حل هم برای سفید کردن دندان ها در اثر چنین عارضه ای، استفاده از خمیردندان های سفیدکننده است که تنها لکه ها سطحی را از بین می برند.

خونریزی لثه ها :

خونریزی لثه زمان مسواک زدن یا بعد از آن، حتی بوی بد دهان، نشان از التهاب لثه دارند که در صورت عدم درمان، بیماری پریودنتیت به وجود می آید که منجر به عفونت بافت لثه می شود. در موارد حادتر هم که باعث تحلیل شدید بافت استخوان و در  نهایت لق شدن دندان می شود. حتما برای پیشگیری از این مشکلات، منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده شود. اما در صورت مشاهده خونریزی بعد از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن باید حتما نزد دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان های ساییده شده :

معمولا دندان های ساییده شده در نتیجه دندان قروچه پیش می آیند، که می تواند ناشی از استرس باشد. اکثرا هم موقع بیدار شدن از خوب دیده می شود. دندان قروچه معمولا سردرد و فک درد هم دارد. برای پیشگیری از این آسیب ها می توان از محافظ دندان در خواب استفاده کرد.